Hulebäcksgymnasiet är ett av Västra Götalands största gymnasium och har bl a fått utmärkelsen Sveriges bästa elevkår 2019. Kåren är en driven grupp av studenter som arbetar hårt och mycket med att förse sina medlemmar med de bästa förutsättningarna och upplevelsen av sin gymnasietid. Vi har tagit ett digitalt snack med Parmida, nuvarande ordförande i kåren!

Parmida sitter som Ordförande för Hulebäcks Elevkår i Göteborg och har under det gångna året fått leda organisationen framåt i både vått och torrt.

– Det har varit otroligt kul att få med sig så mycket erfarenheter från ett år som 2020, berättar Parmida.

Under året, som inte varit som andra år har styrelsen på Hulebäck lagt stort fokus på att ta tillvara på medlemmarnas intressen.

– Även om pandemin har satt oss alla i en obekväm sits, så har vi jobbat hårt med att anpassa vår verksamhet och tillfredsställa våra medlemmar. Det har inte varit lätt alla gånger, men det har givit oss en mängd verktyg, erfarenheter och upplevelser man inte hade fått ett vanligt kår-år.

2019 initierades ett samarbete med Galio of Sweden som verkat som mössleverantör till Hulebäck. Under 2020 förlängdes samarbetet på Parmidas och Simons (ansvarig för studenten) initiativ.

– Valet var lätt – vi ville känna oss trygga med företaget vi skulle välja, och vi prioriterade en stark och tydlig kommunikation mycket högt. Marcell från Galio visade redan från första förhandlingsmötet att kommunikation är något även Galio ser på som viktigt och nödvändigt, och jag har under hela processen samt efteråt känt att jag kunnat höra av mig och bolla tankar, fråga frågor eller liknande när jag har behövt det. Även rimliga mösspriser är något vi värderar högt – vi vill ge våra medlemmar chansen att beställa en riktigt bra studentmössa utan att behöva lägga en förmögenhet. Med Galio fick vi möjligheten att göra det.

Samarbetet mellan Hulebäck och Galio of Sweden har under året som gått varit tydligt, strukturerat och roligt. berättar Parmida

– Vi har alltid kunnat komma med förslag, ändringar eller liknande och blivit väl bemötta, jag har aldrig känt att jag inte har blivit lyssnad på vilket jag anser är otroligt viktigt. Jag har också känt att vi har setts som en seriös samarbetspartner och inte bara en kund, vilket är en känsla jag upplever att man kan få ibland. Hos Galio har vi alltid blivit väl bemötta. Även våra medlemmar och studenter har varit nöjda med utprovningarna, kundservicen och informationen de blivit tilldelade – det har inte funnits mycket frågetecken. 

Parmida tar studenten sommaren 2021 och kommer då att lämna över uppgiften som ordförande till en ny person på Hulebäck. Under våren är det så här det går till hos många elevkårer och med det vilar ansvaret att välja möss-leverantörs i nästa persons händer. Parmida och hennes styrelsekollegor som under förra året gjorde ett gediget arbete med att jämföra olika företag delar med sig av dina bästa tips:

– Mitt absolut bästa tips är att inte stressa med förhandlingarna. Vi satt i förhandlingsmöten med flertal olika företag från april till juni innan vi bestämde oss. Var säkra på att ni har hundraprocentig koll på vad som står i avtalen och tveka inte på att korrigera, lägga till och byta ut saker och ting. Glöm inte att ställa krav helt enkelt, båda parterna ska vara nöjda efteråt. Och sist men inte minst – det ska kännas rätt! Skriv avtal med ett företag ni känner stämmer in på den kravprofilen ni har, och som ni känner att ni tydligt och öppet kan kommunicera med. Tänk igenom det noga. Lycka till!